Jak na pro­jek­ty v ja­zy­ce C

© Damig, 2004 – 2016
Koncept

Stručný průvodce Code::Blocks

Pokud vám z nějakého důvodu nestačí textový editor a základní nástroje, jsou zde IDE, tedy integrovaná vývojová prostředí. Jedním z populárních prostředí je Code::Blocks. Jak naznačuje jeho název, jde o modulární program, který můžete rozšiřovat pomocí zásuvných modulů, pluginů. Jeho největší výhodou je, že jde o multiplatformní prostředí, které můžete provozovat ve zhruba stejné podobě v Linuxu, v Mac OS X, i ve Windows.

Toto IDE není závislé na konkrétním překladači, ani konkrétní sadě dalších vývojářských nástrojů. Správu projektů a jejich překlad můžete nechat na prostředí samotném, ale máte zde i tolik volnosti, že si můžete napsat vlastní pravidla správy a překladu nebo rovnou vlastní Makefile a nechat prostředí, ať jej používá.

Při běžné práci oceníte modul integrující nápovědu. Tu si musíte nainstalovat sami, ale zase můžete kombinovat více zdrojů. Přímo z prostředí můžete vyhledávat informace v manuálových stránkách, v internetovém vyhledávači nebo jakémkoli jiném webu, v systémové nápovědě (např. HLP nebo CHM) nebo můžete pro vyhledání a zobrazení nápovědy použít libovolný externí program.

Neméně užitečný je modul debuggeru, který oceníte při ladění. Jde o nádstavbu nad základním debuggerem GDB, takže umí vše důležité. Navíc umí chytře zobrazovat strukturovaná data a je skriptovatelný. To znamená, že si můžete debugger nakonfigurovat tak, aby při ladění zobrazoval vaše složitější, často používané datové typy, podle vašeho předpisu.

V jednotlivých podkapitolách si ukážeme, jak v C::B nastavit nápovědu, překladač, jak vytvořit projekt a jak používat debugger. Obrázky pro ilustraci jsem vytvořil v C::B verze 13.12 běžícím v Linuxu. Starší verze C::B vypadají lehce odlišně, ale ty rozdíly nejsou nikterak dramatické.

Úvodní obrazovka Code::Blocks.
První projekt.
Ladění v debuggeru.